دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

توصیه هایی برای رهایی زنان خانه دار از روزمرگی

به نظر می رسد احساساتی مثل ملال، کسالت و روزمرگی، بیش از دیگران به سراغ خانم های خانه دار می آید.
کد خبر : 150921

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از خراسان، درست است که رسیدگی به تمام کار های خانه، زمان بر است اما شما حتما می توانید با کمی تغییر در برنامه تان، زمانی را هم به خودتان اختصاص بدهید و از روزمرگی رهایی یابید.


قدم اول: زمان و امکانات را مدیریت کنید!

* احتمالا شما تمام روز در خانه هستید اما قرار نیست که تمام روز را به کار های خانه اختصاص بدهید؛ همان طور که افراد شاغل تمام روز کار نمی کنند و محصل ها تمام روز درس نمی خوانند. اگر فکر می کنید مدیریت زمان کار سختی است، روز هایی را به یاد بیاورید که مجبور بوده اید بخشی از روز را بیرون از خانه بگذرانید؛ به همین دلیل، از شب قبل برای انجام همه کارهایتان فکر و برنامه ریزی می کردید و به رغم صرف زمان کمتر در خانه، به همه کارهایتان می رسیدید. پس برنامه ریزی و زمان بندی، شدنی است.

* حالا به این فکر کنید چه طور می توانید زمان کمتری برای انجام کارهایتان صرف کنید؟ مثلا آشپزی کار زمان بری است اما آشپز های حرفه ای تمام وقتشان را پای اجاق گاز نمی گذرانند. آن ها می دانند تا گوشت بپزد و آب برنج جوش بیاید و خورشت جا بیفتد، می توانند به بقیه کارهایشان برسند.

* اگر در میان کار های روزمره نتوانستید فرصت هایی برای رسیدگی به خودتان پیدا کنید، دوباره به برنامه روزانه تان فکر کنید. شما هم از آن خانم های خانه داری هستید که لباس های همه اعضای خانه را اتو می کنند و اتاق ها را برق می اندازند؟ اگر به جز کار های خانه، وظایف شخصی دیگر اعضای خانواده را هم بر عهده گرفته اید باید بدانید هم به خودتان ظلم می کنید، هم به خانواده تان که استقلال، وظیفه شناسی و مسئولیت پذیری را یاد نمی گیرند. اعضای خانواده به جز انجام کار های شخصی باید یاد بگیرند که در کار های خانه هم کمک کنند و این آموزش به عهده شماست.

* نظافت های اساسی را بگذارید برای روز های تعطیل تا همه اعضای خانواده در آن سهیم باشند، همان طور که در کثیف کردن خانه دخیل بوده اند. استفاده از مواد شوینده و جابه جایی های سنگین موقع تمیزکاری در طولانی مدت، آسیب های جدی به جسمتان می زند؛ مثل بیماری های پوستی، درد های عضلانی و بیماری های تنفسی. خانه تمیز و مرتب، به شما و خانواده تان آرامش می دهد اما سلامت جسمانی شما و حال خوبتان هم در این آرامش، سهم زیادی دارد.

قدم دوم: برای خودتان ارزش قائل شوید!

طبیعی است که خانم های پا به سن گذاشته ای که فرزندانشان به سر و سامان رسیده اند، اوقات فراغت بیشتری داشته باشند و مادران جوان با فرزند کوچک، زمان چندانی برای فراغت پیدا نکنند. بنابراین قرار نیست نسخه واحدی برای همه زنان خانه دار بپیچیم اما به هرحال لازم است هر زن خانه داری، وقت و فراغتی مخصوص خودش داشته باشد.

* شما -و همین طور همسرتان- حق و البته نیاز دارید که در کنار روابط خانوادگی و فامیلی، زمانی را هم با دوستانتان بگذرانید. رابطه دوستانه، یعنی تعامل با آدم های همسن، همفکر و هم صحبت که هیچ نوعی از رابطه نمی تواند جایگزین آن شود.

* چند کتاب، مجله و آلبوم موسیقی دم دستتان داشته باشید و در فاصله بین کار های مختلف نگاهی بهشان بیندازید. کتاب و موسیقی به شما کمک می کند چند دقیقه ای از فضای همیشگی فاصله بگیرید و بعد با آرامش و انرژی بیشتری به خانه برگردید. اگر هم تا به حال خیلی فرصت و حوصله مطالعه و گوش دادن به موسیقی نداشته اید، علاقه مندان این حوزه ها به شما در انتخاب مناسب کمک خواهند کرد.

* استعدادهایتان را دوباره به یاد بیاورید. خیاطی، نویسندگی، گلدوزی، نقاشی، بافتنی و هر هنر دیگری که به خلق اثری منجر می شود، خیلی لذت بخش است. اگر هم در کار های هنری سررشته ای ندارید، لابد بین دوست و همسایه خانم های هنرمندی پیدا می شوند که دلشان بخواهد هنرشان را به دیگران هم یاد بدهند.

* در باشگاه های ورزشی، آدم های مختلفی حضور دارند؛ جوان، پیر، سالم، بیماران جورواجور، بیکار، پرمشغله و این یعنی خیلی ها برای ورزش نکردن بهانه دارند اما سلامتی و شادابی شان برایشان اهمیت زیادی دارد. بنابراین اگر فرصت و شرایط مالی بهتان اجازه باشگاه رفتن می دهد، بهانه ها را کنار بگذارید اما اگر امکانش وجود ندارد، روی پیاده روی به عنوان یک ورزش رایگان و حال خوب کن، حساب کنید.

* به بسیج مسجد محله یا موسسات خیریه سری بزنید. کمک به دیگران، هم وظیفه ماست هم لذتی وصف ناشدنی دارد. از آن جا که فعالیت شما در این گروه ها داوطلبانه است، خودتان درباره نوع و میزان فعالیتتان و زمانی که صرف می کنید، تصمیم می گیرید.

* برای پر کردن اوقات تنهایی تان منتظر و وابسته به دیگران نباشید. گاهی برای خودتان یک شاخه گل یا هدیه ای کوچک بخرید. گاهی تنهایی به سینما و گالری های هنری بروید. یا هر کار دیگری که خوشحالتان می کند، انجام بدهید. خلاصه این که مهم است بلد باشید به خودتان اهمیت بدهید و برای تنهایی تان ارزش قائل باشی


انتهای پیام/

برچسب ها: اوقات فراغت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته